Educatieve Agenda

De organisaties binnen de WO2-sector hebben een veelzijdig aanbod voor elke regio en uiteenlopende thema’s ontwikkeld. Van (digitale) lessen op school, handleidingen of trainingen voor docenten, museumrondleidingen, films en spellen. 

En ook als u maatwerk wilt kunnen we vast iets voor u betekenen.
Kijk ter inspiratie op

www.plekkenmeteenverhaal.nl

www.4en5mei.nl/educatie/4free

www.tweedewereldoorlog.nl

De aanpak van de organisaties binnen de WO2 sector kent drie stappen:
A. Oriëntatiekennis: bezetting en Holocaust in context
B. Vaardigheden: historisch denken en redeneren; empathie
C. Attitudes: reflectie; moreel oordelen en handelen


Daarnaast legt de sector de nadruk op volgende kernpunten bij de behandeling van WO2: 

1.       het buitenwerkingstellen van de rechtsstaat in Nederland als gevolg van oorlog en bezetting, en de directe en indirecte
  gevolgen daarvan voor concrete individuen en groepen mensen (1940 – 1946)

2.       de botsing van ideologieën – fascisme en nationaalsocialisme, communisme, liberaal kapitalisme

3.       de wereldwijde schaal en het alomvattend karakter van het conflict

4.       de systematische uitsluiting van en genocide op groepen mensen (Holocaust)

5.       de herschikking van de wereldkaart en de dekolonisatie na de oorlog

6.       de internationale samenwerking

7.       beelden van de oorlog (1945 – heden)