Primair onderwijs

Airborne Museum 'Hartenstein'
Koffers vol Verhalen
Leerlingen krijgen een koffer met daarin verhalen en voorwerpen van een ooggetuige van de Slag om Arnhem. Met deze koffer in de hand gaan de leerlingen op onderzoek uit in het museum. Ze voeren opdrachten uit, beantwoorden vragen, discussiëren, werken samen en leren hun persoon beter kennen.
https://www.reizenindetijd.nl/bezoeklessen/om-niet-te-vergeten/koffers-vol-verhalen/

Airborne Experience (ervaring)
In de Airborne Experience komt de geschiedenis tot leven door de realistische reconstructies, levensgrote filmfragmenten terwijl je zelf door de opeenvolgende hoofdstukken van de Slag om Arnhem loopt. Beeld en geluid omringen volledig de ervaring. Ineens sta je tussen de felle gevechten in de Arnhemse straten van de jaren ’40. Het geluid van een verscheurende oorlog: schoten, inslagen, Engelse kreten, Duitse bevelen, de angst van onderduikers. Beleef de Airborne Experience in het Airborne Museum.

Nationaal Comite 4 en 5 mei
4 en 5 mei Denkboek (digitaal)
De digilessen vormen een aanvulling op het 4 en 5 mei Denkboek. Leerlingen van de bovenbouw in het basisonderwijs worden uitgedaagd na te denken over herdenken, vieren en herinneren. De digilessen bestaan uit filmpjes en opdrachten.De digilessen vormen een aanvulling op het 4 en 5 mei Denkboek. Leerlingen van de bovenbouw in het basisonderwijs worden uitgedaagd na te denken over herdenken, vieren en herinneren. De digilessen bestaan uit filmpjes en opdrachten.
http://4en5meidigitaal.nl/groep/4-5-mei-denkboek/

4 en 5 mei Denkboek (doeboekje)
De digilessen vormen een aanvulling op het 4 en 5 mei Denkboek. Leerlingen van de bovenbouw in het basisonderwijs worden uitgedaagd na te denken over herdenken, vieren en herinneren. De digilessen bestaan uit filmpjes en opdrachten.
http://4en5meidigitaal.nl/groep/4-5-mei-denkboek/

Adopteer een monument (digitaal)
Deze lesmodules zijn ontwikkeld als aanvulling op het Adopteren van een monument, met de klas of school. Met dit lesmateriaal kunnen leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs aan de slag met herdenken en herinneren en zich in het bijzonder voorbereiden op het herdenken bij ‘hun monument’. Alle lesmodules bestaan uit klassikale en individuele werkvormen.
http://4en5meidigitaal.nl/groep/adopteer-een-monument/ 

Jong in Oorlog (film / digitaal)
In de videoserie 'Jong in oorlog' vertellen ooggetuigen over hun kindertijd in de Tweede Wereldoorlog. De filmpjes duren ongeveer 10 minuten.
http://www.4en5mei.nl/educatie/jong-in-oorlog

Anne Frank Stichting
Anne Frank Krant (lesmateriaal)
Met de Anne Frank Krant leren basisschoolleerlingen het verhaal van Anne Frank in relatie tot de Jodenvervolging en Tweede Wereldoorlog kennen. De krant sluit goed aan op de geschiedenis-methodes. De Anne Frank Krant 2019 staat in teken van Anne Frank zelf. Ze zou komend jaar 90 jaar zijn geworden.
www.annefrank.org/nl/educatie/product/31/anne-frank-krant-2019/

Joods Cultureel Kwartier
Redding uit de crèche
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vanuit de Hollandsche Schouwburg en de tegenoverliggende crèche bijna 600 joodse kinderen gered. Vaak gebeurde dat via de heg van de Hervormde Kweekschool, waar nu het Nationaal Holocaust Museum i.o. huist. Door onderzoek te doen naar de kinderverzorgsters, geredde kinderen en verzetsleden ontdekken de leerlingen hoe dit verzet mogelijk was.
http://jck.nl/nl/page/redding-uit-de-creche

In Memoriam (interactief)
Het Joods Cultureel Kwartier nodigt scholen uit om de installatie ‘In Memoriam’ zelf vorm te geven. Het online Joods Monument speelt hierbij een belangrijke rol. Met behulp van het monument zoeken de leerlingen naar de namen, gezichten en verhalen van de omgebrachte scholieren. Vervolgens wordt met de koffers en de gevonden verhalen een nieuwe installatie in het museum gemaakt.
http://www.jck.nl/nl/longread/memoriam

Museum Rotterdam '40-45' Nu
De Bouwplaats (intaractief / digitaal)
In de bouwplaats leer je hoe je meewerkt aan een fijne stad. Leerlingen bouwen niet met steen en cement, maar met elkaar. Ze gebruiken hiervoor machines als machtssorteerders, tolerantiemeters, spijtbuizen en respectrollen. Spelenderwijs lossen de kinderen conflicten op, onderzoeken de grenzen van de vrijheid en ontdekken het verschil tussen een democratie en een dictatuur.
http://museumrotterdam.nl/ontdek/de-bouwplaats

Onder Spanning (intaractief / digitaal)
In Onder Spanning worden jongeren aan het denken gezet over het maken van keuzes. In een sferische en dynamische ruimte met geprojecteerde animaties, video mapping en prikkelende stellingen, vormen leerlingen hun mening en verdedigen ze hun standpunt over belangrijke maatschappelijke thema’s.
http://museumrotterdam.nl/ontdek/onder-spanning-1

Verhalen vertellen (intaractief / digitaal)
In het programma Verhalen vertellen gaan deelnemers aan de slag met de voorwerpen en verhalen uit onze collectie. De opdracht is in een korte videoclip een van die voorwerpen met verhaal voor het voetlicht te brengen.
http://museumrotterdam.nl/ontdek/verhalen-vertellen

Indisch Herinneringscentrum
De Terugkeer (stripboek)
De educatieve strip De Terugkeer vertelt de hele geschiedenis van Nederlands-Indië. 
www.indischherinneringscentrum.nl/lesmateriaal/strip-de-terugkeer

Platform WOII
Gastsprekers in de klas (sprekers)
Gastsprekers vertellen hun verhaal geheel belangeloos. Om ervoor te zorgen dat het verhaal van de gastspreker tot zijn recht komt, is het belangrijk dat de leerlingen goed zijn voorbereid. Na het boeken wordt er een bevestiging gestuurd met de datum en de tijd waarop de gastles plaatsvindt.
www.tweedewereldoorlog.nl/educatie/gastsprekers-in-de-klas/

Nationaal Monument Kamp Vught
Kamp Vught in de klas (lesmateriaal)
U boekt bij ons een rondleiding en voorbereidend lespakket in één. Het voorbereidende lespakket heet ‘Kamp Vught in de klas’. U kunt binnen dit pakket kiezen uit drie rondleidingen. Deze sluiten aan op het lespakket, waardoor voorbereiding en bezoek elkaar versterken. ‘Kamp Vught in de klas’ is de ‘standaard’-rondleiding, waarbij wij er vanuit gaan dat u met uw klas de film uit het voorbereidende lespakket hebt behandeld. Eén hoofdpersoon uit het lespakket staat centraal in de rondleiding.
www.nmkampvught.nl/rondleiding-groepen/kamp-vught-in-de-klas/

De zakdoek (workshop)
Tijdens de museumles doen de leerlingen onderzoek naar een geborduurde zakdoek. Vervolgens is het mogelijk om de workshop te doen. Deze begint met een speciaal filmpje dat museumles en workshop met elkaar. Verbindt. Aansluitend hierop krijgen de leerlingen een witte zakdoek, waarvan zij zelf een vriendschapssymbool gaan maken.
www.nmkampvught.nl/rondleiding-groepen/museumles-en-workshop-de-zakdoek-groep-7-en-8/

Museon
Het jaar 2602 (lesmateriaal)
In het project HET JAAR 2602 vertellen zevenentwintig mensen die als kind in een Japans interneringskamp hebben gezeten over hun persoonlijke herinneringen daaraan. Het project bestaat uit een documentaire, educatief materiaal en een website.
http://www.hetjaar2602.nl/hetjaar2602/

Kind in Oorlog (expositie)
Hoe was het om kind te zijn in oorlogstijd? Wat kon een kind wel en niet begrijpen? Welke invloed had de oorlog op hun dagelijkse leven? Antwoorden op deze vragen zijn terug te vinden in verhalen, voorwerpen, foto’s, filmfragmenten en documenten van 34 bekende en onbekende mensen, die kind waren toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak.
https://www.museon.nl/nl/tweede-wereldoorlog

Kamp Amersfoort
De Tweede Wereldoorlog is altijd belangrijk geweest in het (geschiedenis)onderwijs. Een bezoek brengen aan een herinneringscentra en het horen of beleven van (oorlogs)verhalen heeft daarbij vrijwel altijd een grote impact. Uit onderzoek komt meer dan eens naar voren dat veel leraren de Tweede Wereldoorlog proberen te verbinden met de actualiteit. Een bezoek (met of zonder een aansluitend project) aan Nationaal Monument Kamp Amersfoort sluit naadloos aan bij deze wensen uit het onderwijs. En natuurlijk past zo’n bezoek prima bij de kerndoelen en bij de Canon.
https://www.kampamersfoort.nl/onderwijs